Koronavírus-járvány szülte személyes hitvallás 2/3 -Ahonnan jöttem és ahová tartok

Jelenleg leginkább a háztetőnk befejezése, és a zöldségágyások előkészítése kíván figyelmet. Folytatódik a kaland ezen az izgalmas napon is, melynek estéjét néhány magvas gondolatnak szentelem. Ugyanis elérkeztem arra a pontra, amikor is a föld az éggel összeér. De hogyan is lehetséges ez? 

 

Nosce te ipsum

Az első ház amolyan igazi önismereti túra. Pár éve még volt olyan gondolatom, hogy majd elmegyek Indiába, hogy kikúráljam az epilepsziámat. Aztán csak egy Krisna-völgyi kirándulásra futotta. Amelyet követve csőstül jött a baj. 🙂 Elég az hozzá, hogy a teljes gyógyulás és megerősödés folyamatához a ma Családi Szeretetkert néven ismert, Bergengóciában található völgykatlant választottam külső kulisszaként. A házépítés is amolyan munkaterápia. Főként, ha nemcsak házat, hanem egyben űrhajót is épít az ember gyereke. 🙂

Csak itt értettem meg, mi után vágyódom igazán. Ennek kifejtését egy későbbi bejegyzésre hagyom. Legyen elég annyi, hogy egy életet rá kell szánni, az biztos. Hajmeresztő, mennyi minden van bennünk, hány és hány réteg, részben vagy egészben elfedve, s amíg fel nem szakítja valami, el is feledkezünk róla.

A házam jól mutatja, honnan jövök, miben hiszek és mifelé tartok. Az egész kezdődött azzal, hogy az első konyhakertünk helyére emeltük ezt a kis épületet. Egy helyre tehát, ahol végre-valahára elkezdtünk a földdel foglalkozni. 80 cm mélységig ástunk le az agyagba, és onnan kezdtünk felfelé építkezni.  Jó idő eltelt, míg végül elértem a tetőre (melynek fájdalmas de tanulságos csúcspontját a kémény összerakása jelentette). Igyekeztünk sok természetes anyagot használni, de vannak technokrata megoldások is. Lássuk be: a szent műanyag korának gyermeke vagyok. De most nemrég, amikor végre felkerült a föld legalább egy része, s beleszórtam a fűmagokat is, kezdtem érezni valami beteljesülést…

IMG_1833

Az is feltűnt, hogy amikor beléptem az épületbe, egyszer csak sokkal erősebben éreztem a földfedés “jelenlétét” a belső térben, pedig egy része már 1-2 hete fent volt. Mondtam is magamban: “Hé! Megjött a tető! :-)”

IMG_1845
Most már a Jóistennél a labda.

Ki mondta, hogy szarból várat nem lehet? 🙂

Amikor a felső réteget alakítottam ki, azon röhögtem, hogy hát valójában szarból koronázom meg a házat. Hiszen az alomszék terméséből jött az az anyag, amelyet felhasználtam. Persze a “szarból várat” kijelentésnek van további mélysége is, ha pl. a tehéntrágya vályogépítészetben használt szerepére gondolunk. Node íme egy képsor:

IMG_1829
2018: Egy év, egy helyszín, sok emlékezetes pillanat -:)
IMG_1830
Jobbra a friss halom (amely átforgatása ősszel elmaradt…. ) Balra a 2018-as adag. Nem semmi, hogy kicsit több, mint egy év alatt mi történik.
IMG_1826
Komposztált erőforrás
IMG_1828
Keverésre várva. Balra: alomszék komposzt. Jobbra: zalai agyag.

IMG_1840

 

Feleségem azt mondta, kár a tetőre, a fűnek anélkül is elég lenne, ami van. Én azért ezt  a ziccert nem tudtam kihagyni. A morzsás szerkezetű televényföld láttán eszembe jutott Geoff Lawton permakultúrás tanfolyamon elhangzott, visszatérő mondata: “Ilyet géppel nem lehet előállítani”. Végre Földanyával együtt dolgozva nekiveselkedek most ezekben a napokban, hogy feltegyem az i-re a pontot.

Szeretetkert anziksz: anno 2020

Mindeközben sok apró csoda részese vagyok. Sok apró részlet körülöttem, melyeket csak úgy érintőlegesen nyugtázok. Mászkálok a tetőn, kíváncsian vizsgálgatom egy-egy kritikus részletét.  Közben madárcsicsergés, Anne lent, a ház mellett saját lelki épülésére egy könyvbe mélyedt. Gyermekeink játszanak a domb túloldalán. A szomszédban apa és gyerekei szőlőt ültetnek. Az égen pedig, ahogy lemegy a nap, megjelenik az Esthajnalcsillag, amint a holdsarlóval kacérkodik. Ennyire tudtam ráfókuszálni a telómmal:

IMG_1836

S mikor lemászok, egy csodatál étel fogad: krumpli, olajban lesütött csalánnal, friss, az erdőnk tövében növő medvehagymával. Nyami! Még hozzáöntöttem a maradék savanyított káposztát, rá pár csipet sörélesztőt, aztán nekiestem, mint tót az annyának! 😀

IMG_1832

Lehet, hogy még nem élem minden téren azt az életet, amelyre vágytam. De egyre jobban azt élem. És ezekben a napokban, hetekben hozom meg azokat a döntéseket, amelyek még inkább megerősítik az irányvonalamat. Unokáink ezt az időszakot történelemként tanulják majd. Ki digitális tanteremben, ki otthon, ki a természetben. Ez most rajtunk is múlik.

Barátsággal üdv a Kertből,

 

Sz.

IMG_4474
Gyereksereg vonul át a völgyön: játék és tanulás elválaszthatatlanok.

Hozzászólás